Početna Mitrovački vremeplov Pešački most Svetog Irineja – simbol povezanosti

Pešački most Svetog Irineja – simbol povezanosti

129
0

Pešački most Svetog Irineja – simbol koji povezuje više od dve obale

Mostovi su oduvek bili ponos civilizacija — ne samo kao građevinski poduhvati, već i kao simboli povezanosti, snage i napretka. U tom duhu, Sremska Mitrovica ponosno nosi titulu domaćina jednog od najimpresivnijih mostova svoje vrste na Balkanu — pešačko-biciklističkog mosta Svetog Irineja.

Most koji je gotovo tri decenije bio evropski rekorder

Most Svetog Irineja otvoren je 28. juna 1994. godine, na Vidovdan. Sa svojih 262,5 metara dužine, više od dve decenije nosio je titulu najdužeg visećeg pešačkog mosta u Evropi. Tu poziciju držao je sve do avgusta 2017. godine, kada je u Švajcarskoj otvoren most Charles Kuonen (494 m), između gradova Zermatt i Grächen.

Ipak, Irinejev most i dalje ostaje najduži pešački most u Srbiji i na Balkanu.

Povezuje grad, istoriju i ljude

Most spaja Sremsku i Mačvansku Mitrovicu preko reke Save, na mestu njenog najužeg toka. Ovaj položaj nije slučajan — upravo tu su gradska središta najbliža jedno drugom, dok je prethodni drumski most bio izgrađen nekoliko kilometara dalje, na obodu grada.

Pešački most Svetog Irineja izgrađen je na mestu gde je u rimskom Sirmijumu postojao Artemidin most — jedna od najmonumentalnijih građevina tog doba. Tokom progona hrišćana, ovde su vršena pogubljenja poznatih sirmijumskih mučenika. Most danas nosi ime po Svetom Irineju, jednom od njih.

Arhitektura mosta – spoj funkcionalnosti i estetike

Autor projekta bio je akademik Nikola Hajdin, jedan od najistaknutijih srpskih inženjera i tvorac beogradskog Mosta na Adi. Konstrukcija se sastoji od tri raspona (35 m + 192,5 m + 35 m), sa glavnim srednjim rasponom između dva armiranobetonska pilona u obliku obeliska. Most je širok 5,5 metara i koristi sistem kosih kablova koji drže konstrukciju — što ga svrstava u red najužih visećih mostova ovog tipa u odnosu na njegovu dužinu.

Zbog uskog preseka i položaja kablova u jednoj ravni, stabilnost na vetrove bila je posebno inženjersko pitanje u projektu.

OSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite vaš komentar
Unesite svoje ime